Den svingete veien i Dolomittene, på vei ned Val Gardena

Sykkeltur blant sagnomsuste og mytiske pass.

Epico Dolomiti

Ikoniske klatringer og italiensk sjarm med flere kjente pass – Stelviopasset, Mortirolo, Gavia, Passo Giau, og Sella Ronda.

Overnattinger

9

Etapper

8

Etappelengde

63 - 117 km

Høydemeter

1 470 - 2 643 m

Topografi

Fjell

En trasé som inneholder noen av de mest spektakulære klatringene Dolomittene har å by på. Når du har gjennomført denne turen kan du med sikkerhet si at du har syklet over pass som har en unik sykkelhistorie og blitt brukt i Giro d´Italia opptil flere ganger. Under hele turen bor vi på hotell med god standard og nyter et godt, italiensk måltid hver dag.

Inkludert i turen

Overnatting

Fly tur/returVi kan være behjelpelig med å ordne tilslutningsfly.
Frakt av bagasje og sykler fra og til OsloSykler og bagasje innleveres til vårt kontor i Oslo, og transporteres fra og til Oslo
Frokost, lunsj, og middagFrokost, lunsj og 3/5-retters midddag hver dag.
Norske guiderTre norske guider, to på sykkel og én i følgebilen.

Snacks og sportsdrikke

Følgebil

Reisebeskrivelse på norsk

GPS/GPX-ruter

Ikke inkludert

Reiseforsikring

Dato

27. juni – 6. juli

Pris per person

37 985,-

Tillegg enkeltrom

6 500,-

Dag 1

Ankomst Levico Terme

Ved ankomst flyplassen transporteres vi i buss videre til Levico Terme. Etter innsjekk på hotellet og kontroll av sykkel, kan dere enten sykle dere en liten tur, eller ta en spasertur i området før vi nyter en god middag.

Flyfoto mot Levico Terme og innsjøen

Dag 2

Levico Terme – Cavalese

Etappelengde

63 km

Høydemeter

2 204 m

Passo Manghen

2 047 moh.

Etter frokost begynner vårt sykkeleventyr. Dagen begynner forholdsvis rolig før vi etterhvert skal begi oss ut på Passo Manghen (19 km og 7,4%) - ukjent for mange, men spektakulær på mange måter. Fra toppen får vi en fin utforkjøring før vi etterhvert begynner stigningen til dagens hotell, et familiedrevet hotell med autentisk italiensk sjarm.

Passo Manghen – Fredelig fjellutsikt med beitende kyr på frodige grønne enger i Dolomittene, Italia.
En syklist som nyter en deilig lunsj i det fri, på toppen av Passo Manghen på tur med Epeak

Dag 3

Cavalese – Corvara

Etappelengde

106 km

Høydemeter

2 643 m

San Pellegrino

1 918 moh.

Passo Valparola

2 198 moh.

Vi starter med rolig transport sykling før vi etterhvert vil merke at det gradvis begynner å stige smått. Når vi ankommer Moena vil vi etterhvert skimte dagens første pass – San Pellegrino (11,5 km og 6,8%). Fra toppen vil vi nyte en lang utforkjøring som etterhvert vil la oss skimte de majestetiske fjellene i Sella-massivet. Før vi kommer ankommer Corvara kan vi velge å sykle Passo Valparola (20,5 km og 5,8%) eller Passo Campolongo (3,9 km og 7,2%) – sistnevnte skal vi sykle motsatt vei påfølgende dag.

En syklist på tur med Epeak foran skiltet opp Passo Valparola
En stor gruppe syklister på tur med Epeak på vei til Passo Giaou

Dag 4

Corvara

Etappelengde

51 km

Høydemeter

1 704 m

Passo Campolongo

1 875 moh.

Passo Pordoi

2 239 moh.

Passo Sella

2 218 moh.

Passo Gardena

2 136 moh.

Dagens etappe er et høydepunkt blant tidligere deltakere og anses av mange som verdens flotteste sykkeltur. Ut fra hotellet begynner klatringen opp Passo Compolonga (5,5km og 5,7%) en tilgivende klatring og perfekt start på dagen. På rad og rekke begir vi oss ut på spektakulære klatringer, men først Passo Pordoi (9,2km og 6,8%) som slynger seg oppover med vakker utsikt nedover dalen. Deretter følger en nydelig utforkjøring, før vi klatrer opp Passo Sella (5,4km og 7,8%) med utsikt over Sella-massivet og Sassolungo. Til slutt krysser vi Passo Gardena (9km og 6,5%) kjent for sin imponerende utsikt over Dolomittene og Val Gardena. Dagens etappe vil foreviges i minneboken.

Syklist med Epeak-tøy på vei opp klatringen opp til Passo Pordoi
To syklister med Epeak-tøy med majestetiske Dolomittene i bakgrunnen

Dag 5

Corvara – Monte

Etappelengde

57 km

Høydemeter

1 470 m

Würzjoch

2 006 moh.

Med gårsdagens spektakulære tur godt i minne, så vil ikke denne være noe kjedeligere. Dagen starter med en lang, slak utforkjøring før vi begynner klatringen til Passo Erbe (14,7km og 5,9%). På toppen venter en panoramautsikt av de sjeldne. Dagens hotell er en opplevelse i seg selv, inspirert av tretopp-hytter og sin spektakulære utsikt. Hotellet har flere spa-fasiliteter og en dag som vil toppes med en fem-retters middag.

Bilde fra det spektakulære hotellet My Arbor i Brixen, der det bærer frem blant høye trær

Dag 6

Monte – Merano

Etappelengde

97 km

Høydemeter

1 744 m

Jaufenpass

2 094 moh.

Dagens etappe starter i et rolig og behagelig tempo, der vi delvis ferdes på sykkelvei. Høydepunktet på dagens etappe er Jaufenpass (15km og 7,5%). Første halvdel kan virke litt traust, men landskapet åpner seg mektig etterhvert, og du vil kunne skimte toppen. Deretter venter det en lang nedkjøring som bør nytes. Siste biten av dagens etappe er morsom, det går slakt nedover helt til Merano – Syd-Tirols nest største by.

Merano, Italia – En frodig dal omgitt av høye fjell med røde hustak som stikker opp mellom grønne trær. Fjellene i bakgrunnen og den klare blå himmelen skaper en harmonisk kontrast.

Dag 7

Merano – Bormio

Etappelengde

97 km

Høydemeter

2 565 m

Passo Stelvio

2 757 moh.

Nok et høydepunkt for mange – Passo Stelvio (24km og 7,6%). En mastodont i sykkelsporten. Den høyeste asfalterte fjellovergangen i Italia. De første 50 km av dagens etappe går på rolige lande- og sykkelveier blant vinmarker og olivenlunder. Før vi begynner på dagens utfordring, der hårnålsvinger, utrolig utsikt og 1.800 vertikale høydemeter venter. På toppen er det nærmest som en liten landsby og på sin plass å nyte en klassisk Würstel. Vi ruller velfortjent ned til Bormio hvor vi skal bo to netter.

Passo Stelvio på vei til Bormio. Svingete fjellveier med grønne daler og bratte klippevegger. En elv renner gjennom landskapet, og små biler kan sees på veiene som snor seg gjennom naturen.

Dag 8

Bormio

Etappelengde

117 km

Høydemeter

1 577 m

Passo del Mortirolo

1 852 moh.

Torri di Fraele

1 941 moh.

Bormio 2000

1 913 moh.

I dag er det flere sykkelmuligheter på menyen der den mest sagnomsuste og fryktende er Passo del Mortirolo (12km og 10,5%). Klatringen er som mange vet – bratt. Alternative klatring er Torri di Fraele (8,7km og 6,9%) opp til Lago di Cancano, med sine 19 hårnålsvinger, som blir en kortere tur, men absolutt unik.

Passo del Mortirolo i de italienske Alpene med en veiskiltstein og frodig grønt landskap rundt.

Dag 9

Bormio – Lovere

Etappelengde

139 km (alternativt 117 km)

Høydemeter

3 207 m

Passo del Gavia

2 621 moh.

Passo Vivione

1 828 moh.

Dette er turens lengste etappe. Vi sykler rolig ut fra Bormio, før det sakte men sikkert begynner å stige mot Santa Caterina. Herfra begynner klatringen til "det mytiske fjellet" – Passo del Gavi (17,3 km og 7,9%). Fra toppen nyter vi vakker utsikt innover dalen, med en lang utforkjøring. For de som har fått nok sykling fortsetter turen til Lovere på 189 moh. Dersom du har litt krutt i beina venter en flott avslutning opp Passo Vivione (17,6 km og 6,8%).

En ensom syklist på tur med Epeak på vei opp til Passo Gavia
En stor gruppe med syklister som poserer foran Passo Gavia skiltet på toppen

Dag 10

Hjemreise

Du kan med god samvittighet sette deg på flyet tilbake til Norge og se tilbake på minner som vil vare livet ut.

2024 © EPEAK TRAVEL