De mest spektakulære og ikoniske klatringen i de sveitsiske alpene

Épique Suisse

Ikoniske klatringer og vakkert landskap – med flere kjente pass og klatringer; San Bernadino, Splügenpass, Passo del Maloja, Albulapass, Oberalppass, Lukmanier, St. Gotthard, Göscheneralpsee, Nufenenpass, Furkapass, Grimselpass, Grosse Scheidegg, Sustenpass og Klausenpass.

Opplev en av de mest episke sykkelturene vi hittil har arrangert, i de sveitsiske Alpene. Denne spektakulære ruten tar deg gjennom ikoniske fjellpass, hvor du vil utfordre deg selv i et av Europas mest imponerende landskap. Nyt den perfekte kombinasjonen av krevende klatringer, naturskjønne omgivels ... Les mer

Inkludert i turen

  • Følgebil
  • Tre guider
  • Ni overnattinger på hotell av god standard
  • Min. 3.-5-retters middag hver dag
  • Frokost og lunsj hver dag (lunsj gjelder ikke dag 5.)
  • Fly tur/retur Oslo
  • Frakt av bagasje og sykler fra og til Oslo
  • Sportsdrikk, kaffe og snack fra følgebilen

Dag 1

Ankomst San Bernadino

Ved ankomst Zürich transporteres vi videre med buss til San Bernardino. Bussturen tar ca. 2 timer og 15 minutter, og vi vil følgelig komme frem tidsnok til at de som ønsker det kan ta seg en sykkeltur i området. Vi ankommer hotellet rundt kl. 13:00, og etter innsjekk og en rask kontroll av sykkelen kan dere enten sykle en liten tur, eller ta en spasertur i området. En av guidene vil være behjelpelig med å klargjøre sykkelen for dem som trenger det, mens de to andre blir med på en kortere sykkeltur.

For de som ønsker å få med et ekstra pass på ankomstdagen, kan de rulle ned til Soazza og opp til San Bernardino-passet – eller deler av denne ruten.

Dag 2

San Bernadino til St. Moritz

Etappelengde

114 km

Høydemeter

2 713 meter

Klatringer

San Bernadino (2 066 moh.)

Splügenpass (2 114 moh.)

Passo del Maloja (1 815 moh.)

Etter en god frokost starter vi dagen med å komme oss til San Bernardino-passet – vårt hotell ligger ca. 400 høydemeter fra toppen. Vi sørger for at det går i rolig tempo opp til toppen, før vi ruller ned mot Splügen.

Vel fremme i Splügen venter turens første reelle utfordring – Splügenpasset. Selve klatringen er ikke den lengste på denne turen, men med sine 8,6 km og en gjennomsnittlig stigningsprosent på 7,3 % er det en krevende oppgave. Splügenpasset har vært brukt som en naturlig fjellovergang i århundrer, men det var først på 1800-tallet at en mer formell vei ble bygget over passet. Byggingen av veien ble igangsatt av Napoleons styre og senere videreutviklet av det sveitsiske og italienske kongedømmet, som ønsket å forbedre forbindelsene mellom Nord-Italia og Sentral-Europa. For å bygge veien måtte ingeniører og arbeidere konstruere kompliserte steinbroer, tunneler og støttevegger for å sikre at veien kunne motstå snøskred, steinras og erosjon. Den spektakulære spiralformen på veien, med mange hårnålssvinger, er et vitnesbyrd om ingeniørkunsten som ble brukt.

På toppen av Splügenpasset venter en forfriskende utforkjøring på hele 30 km ned til Chiavenna, før vi begynner dagens siste klatring. Her venter nok en spektakulær klatring som bringer oss til St. Moritz, nemlig Passo del Maloja.

Maloja-passet er en spektakulær opplevelse, men også krevende. Det går oppover hele veien fra Chiavenna til Maloja-passet, men den egentlige "klatringen" begynner når vi kommer til Stampa. Herfra er det ca. 14,7 km til toppen, med en gjennomsnittlig stigning på 5,1 %. Utsikten fra Maloja-passet og inn i Engadin-dalen er spesielt spektakulær, og hele ruten gir en dyp følelse av å bevege seg gjennom et variert og vakkert alpelandskap.

Herfra er det ca. 16 km til hotellet, hvor vi kan nyte en bedre middag etter dagens tur.

Dag 3

St. Moritz til Chür

Etappelengde

81 km

Høydemeter

1 456 meter

Klatringer

Albulapass (2 312 moh.)

Fra St. Moritz til Chur over Albulapasset er en spektakulær og utfordrende trasé som tar deg gjennom noen av de vakreste landskapene i de sveitsiske Alpene. Fra St. Moritz begynner det umiddelbart med en jevn stigning mot Albulapasset. Veien slynger seg opp gjennom den høyalpine Engadin-dalen, med en konstant, men ikke altfor bratt stigning. Etter ca. 13 km begynner selve klatringen opp Albulapasset – klatringen er ca. 7,8 km lang med en gjennomsnittlig stigning på 7,7 %. Området rundt passet er også kjent for den historiske Albula-jernbanen, en av de mest imponerende jernbanestrekningene i verden, som ble bygget på slutten av 1800-tallet og i dag er på UNESCOs verdensarvliste.

Etter å ha beundret det fantastiske landskapet, venter det oss en lang utforkjøring til Chur – denne byen er en av de eldste i Sveits og har vært bebodd siden rundt 3 000 f.Kr. Her har vi tid til å vandre en liten tur i byen før vi nyter en bedre middag.

Dag 4

Chür til Andermatt

Etappelengde

94 km

Høydemeter

1 924 meter

Klatringer

Oberalppass (2 044 moh.)

Lukmanier (1 915 moh.) (Valgfritt)

Fra Chur til Andermatt venter nok en spektakulær klatring, denne gang over Oberalppass. Dette passet er velkjent i sykkelsammenheng og har vært en del av både Tour de Suisse og Giro d'Italia flere ganger. Klatringen er lang og jevn, med en gradvis stigning hele veien fra Chur til toppen av Oberalppass.

For de som ønsker en ekstra utfordring, er det mulig å ta en avstikker til Lukmanierpasset underveis. Når vi kommer til Disentis, vil vi se avkjøringen som tar deg opp til den vakre, lille innsjøen Lai da Sontga Maria. Etter å ha nådd denne idylliske toppen, sykler vi tilbake til hovedruten og fortsetter klatringen over Oberalppass.

På toppen av Oberalppass belønnes vi med en flott nedkjøring på brede veier mot Andermatt. Nedkjøringen er spesielt pittoresk, med Andermatt som plutselig dukker opp i det fjerne, omgitt av majestetiske fjell.

Under dagens etappe vil vi flere ganger få øye på Glacier Express, som snor seg langs fjellsiden. Denne toglinjen, etablert på 1930-tallet, når sitt høyeste punkt på Oberalppass, og tilfører en ekstra dimensjon til den allerede imponerende sykkelopplevelsen.

Dag 5

Andermatt

Klatringer

Göscheneralpsee (1 792 moh.)

Furkapass (2 429 moh.)

St. Gotthard (2 106 moh.)

Etter en meget god frokost er valgmulighetene mange. De som ønsker det, kan sykle enten Furkapass tur/retur, Göscheneralpsee tur/retur, eller St. Gotthard fra "riktig" side.

Furkapass Vi skal senere på turen sykle Furkapass på dag 7, men for de som ønsker å få færre høydemeter den dagen, kan dette være et godt alternativ. Dersom du velger dette, bør du sykle nedom det velkjente Hotel Belvédère.

Göscheneralpsee Dette er en fantastisk sjarmerende klatring med lite trafikk og smale veier. Da vi var her i mai, var dette en skikkelig positiv overraskelse. Omtrent blottet for trafikk og med en idyllisk landevei. På toppen er det også en restaurant med en utrolig utsikt over dalen vi har syklet gjennom.

St. Gotthard For de som ønsker å sykle de brosteinsbelagte partiene fra Airolo – vi sykler ned til Göschenen og tar toget gjennom fjellet derfra. (På dag 6 sykler vi over St. Gotthard, men fra Andermatt-siden er det kun på slutten du vil se de flotte brosteinspartiene.)

Uavhengig av hva du velger å gjøre i dag, kommer dette til å bli en minnerik dag. Andermatt i seg selv er også et fascinerende sted. På grunn av sin strategiske beliggenhet ved inngangen til Gotthardpasset har Andermatt hatt en betydelig militær rolle gjennom historien. Spesielt under Napoleonskrigene ble området sett på som et strategisk punkt for kontroll over alpine pass. I de senere år har Andermatt gjennomgått en betydelig transformasjon, spesielt etter 2007 da den egyptiske forretningsmannen Samih Sawiris startet en storstilt utvikling av Andermatt til en luksuriøs alpindestinasjon.

Dag 6

Andermatt til Ulrichen

Etappelengde

64 km

Høydemeter

2 019 meter

Klatringer

St. Gotthard (2 106 moh.)

Nufenenpass (2 478 moh.)

Førstnevnte har muligens noen blitt kjent med på gårsdagen.

Ut fra Andermatt begynner klatringen til St. Gotthard etter ca. 10 km. Selve klatringen er overkommelig og går på bred, fin vei. Når vi nærmer oss toppen, er det mulig å sykle de brosteinsbelagte partiene som denne klatringen er så kjent for. Gamleveien ned fra Airolo har et mye lengre strekke med brostein, for de som ønsker å sykle dette.

Vel nede i Airolo tar vi en god lunsj før vi begynner på en skikkelig spektakulær klatring, nemlig Nufenenpass. Nufenenpass, også kjent som Passo della Novena på italiensk, er et fjellpass i de sveitsiske Alpene som forbinder kantonene Valais og Ticino. Dette passet er det nest høyeste asfalterte fjellpasset i Sveits, med en høyde på 2 478 meter over havet. Nufenenpass er omgitt av spektakulære alpefjell, inkludert Berninafjellene og Lepontine-Alpene. Utsikten fra passet inkluderer blant annet de høye toppene i Valais-Alpene og Finsteraarhorn.

Fra toppen her ruller vi ned til Ulrichen, hvor vi skal bo for natten.

Dag 7

Ulrichen til Grindelwald

Etappelengde

94 km

Høydemeter

2 900 meter

Klatringer

Furkapass (2 429 moh.)

Grimselpass (2 164 moh.)

Grosse Scheidegg (1 962 moh.)

I dag går det opp og ned – flere ganger. Vi får riktignok startet etappen med rolig sykling de første 5 km før det for alvor begynner. Vi sykler samlet frem til Gletsch, men for dem som syklet Furkapass på gårsdagens etappe, vil nok flere begi seg rett på Grimselpass. Furkapass ble internasjonalt kjent etter at det ble brukt som filmlokasjon til den klassiske James Bond-filmen "Goldfinger" fra 1964. For de som la merke til en stilren, liten Aston Martin DB5 på vårt hotell i Andermatt, så var det denne bilen som ble brukt i den kjente filmsekvensen. Selve klatringen er en spektakulær opplevelse som vil sette seg i minnene. Det er vel få hoteller som har blitt ikonisk fotografert så mange ganger som Hotel Belvédère, med sin vakre utsikt over Rhônegletsjeren. Et stopp her er obligatorisk.

På toppen av Furkapass ruller vi tilbake til Gletsch, samme vei som vi kom opp, for å begi oss ut på dagens andre klatring: Grimselpass. Grimselpass, som ligger på 2 164 meter over havet, gir fantastisk utsikt over de omkringliggende fjellene og dalene. Landskapet preges av steinete fjellsider, alpine innsjøer og dype kløfter. Klatringen i seg selv er overkommelig på 5,9 km og 6,5 % gjennomsnittlig stigning.

Herfra får vi en fin utforkjøring ned til Innertkirchen før dagens siste klatring, men også en av de mest spektakulære klatringene, begynner. Grosse Scheidegg kan skilte med idylliske landeveier, ingen biltrafikk og fantastisk nærliggende landskap. Dette skal nytes.

Etter å ha besteget dagens siste klatring, ruller vi ned til Grindelwald – en pittoresk fjellandsby. Stedet er kjent for å ha beholdt mye av sin tradisjonelle sveitsiske sjarm, med trehus, blomsterdekorasjoner og en lokal kultur som reflekterer regionens alpine arv.

Dag 8

Grindelwald til Altdorf

Etappelengde

126

Høydemeter

2 175 meter

Klatringer

Sustenpass (2 260 moh.)

I dag står nok en godbit på dagsplanen – Sustenpass. Vi starter dagen med å rulle ned ca. 500 høydemeter til Interlaken før vi fortsetter på nordsiden av Brienzersjøen, en vakker innsjø i Berner Oberland-regionen, kjent for sitt krystallklare, turkise vann og den dramatiske fjellbakgrunnen. Dagens etappe er temmelig rolig frem til Innertkirchen. Herfra begynner klatringen mot Sustenpass. Ruten gir deg spektakulær utsikt over de sveitsiske Alpene, inkludert isbreer, fjelltopper, fosser og grønne daler. Den nærmest dramatiske overgangen fra den frodige dalen rundt Innertkirchen til de høyalpine områdene ved passet er en av hovedattraksjonene på turen.

På vei opp til Sustenpass vil du passere gjennom alpine enger, langs brusende bekker og forbi isbreer som Steingletscher, som ligger nært veien. Du vil også få utsikt over Sustenhorn (3 502 moh.), et av de dominerende fjellene i området. Veien inkluderer flere tunneler og broer som gir en unik opplevelse. Disse konstruksjonene er ingeniørmessige mesterverk og integrerer harmonisk med det alpine landskapet.

Fra toppen ruller vi ned til Altdorf hvor vi finner dagens hotell. Dagens etappe er lang, men med unntak av Sustenpass er dette en temmelig enkel etappe hvor vi skal nedover 2 722 høydemeter.

Dag 9

Altdorf til Näfels

Etappelengde

71km

Høydemeter

1 626 meter

Klatringer

Klausenpass (1 948 moh.)

Turens siste etappe står for tur, og vi skal bestige Klausenpass før vi ankommer hotellet i Näfels. Når vi kommer frem hit, kan vi klappe oss på skulderen og nyte utsikten over de sveitsiske Alpene, vel vitende om at vi har fullført en krevende, men fantastisk sykkeltur.

Klatringen fra Altdorf og opp Klausenpass begynner omtrent umiddelbart etter at vi setter oss på sykkelsetet. Stigningen er på ca. 23,8 km med en gjennomsnittlig stigningsprosent på 6,1 %, noe som gir oss ca. 1 500 høydemeter til toppen. Klatringen er lang, men overkommelig sammenlignet med hva vi har vært gjennom tidligere på turen.

På vei opp Klausenpass vil vi passere gjennom et variert landskap, fra frodige daler til de mer karrige, høyalpine områdene nær toppen. Veien slynger seg oppover fjellsidene med flere hårnålssvinger som gir oss spektakulær utsikt over omgivelsene. Klausenpass er kjent for sin naturskjønnhet og har vært en viktig rute i flere århundrer, både som handelsvei og som utfordring for utallige syklister.

Når vi når toppen, kan vi ta en velfortjent pause og nyte utsikten over de omkringliggende fjellene. Etterpå følger en morsom og flott nedkjøring mot Näfels, hvor vi kan reflektere over turens høydepunkter.

Dag 10

Hjemreise

Vi har felles avreise til flyplassen i Zürich. Innen den tid er det muligheter for å sykle seg en rolig tur, for dem som ikke har fått nok sykling, eller oppleve Näfels. Näfels har en rik kombinasjon av historisk betydning, naturskjønnhet, og tradisjonell sveitsisk kultur. Det er en rolig og autentisk sveitsisk landsby samtidig som de har tilgang til spektakulær natur og historiske steder. Byen har flere historiske bygninger, inkludert kirken St. Hilarius og gamle gårder som vitner om Näfels’ lange historie.

Bestill reise

feilmelding
feilmelding
feilmelding
feilmelding
feilmelding
feilmelding
feilmelding
feilmelding