De mest spektakulære og ikoniske klatringene i Dolomittene
Epico Dolomiti
Ikoniske klatringer og italiensk sjarm – med flere kjente pass; Manghen, San Pellegrino, Passo Valparola, Passo Giau, Sella Ronda, Würzjoch, Jaufenpass, Stelviopasset, Torri di Fraele, Mortirolo, Gavia og Vivione.
Her har vi satt sammen en trasé som inneholder noen av de mest spektakulære klatringene Dolomittene har å by på. Når du har gjennomført denne turen kan du med sikkerhet si at du har syklet over pass som har en unik sykkelhistorie og blitt brukt i Giro d´Italia opptil flere ganger. Under hele turen b ... Les mer
Inkludert i turen
- Følgebil
- Tre guider
- Ni overnattinger på hotell av god standard
- Min. tre-retters middag hver dag (to dager 5-retters)
- Frokost og lunsj hver dag
- Fly tur/retur Oslo
- Frakt av bagasje og sykler fra og til Oslo
- Snack fra følgebilen
Dag 1
Ankomst Levico Terme
Ved ankomst Milano transporteres vi i buss videre til Levico Terme. På bussturen vil dere få servert enkel snack og drikke. Vi ankommer hotellet ca. 13-tiden, etter innsjekk og rask kontroll av sykkel, kan dere enten sykle dere en liten tur, eller ta en spasertur i området. En av guidene vil være behjelplige til å klargjøre sykkelen, for dem som trenger det, de to andre blir med på en kortere sykkeltur.
Dag 2
Levico Terme til Cavalese
Etappelengde
60 km
Høydemeter
1 639 meter
Klatringer
Passo Manghen (2 047 moh.)
Dagen starter rolig ut fra Levico Terme og avsluttes i Cavalese, det mange kjenner til som målbyen til skirennet Marcialonga. Dagens etappe tar oss over Passo Manghen, en fin klatring i frodige omgivelser og dyreliv. Selve klatringen er ca. 19 km og 7,4 % i gjennomsnittlig stigningsprosent. På toppen nyter vi lunsj ute i det fri før vi fortsetter til dagens endestasjon i Cavalese.
Dag 3
Cavalese til Corvara
Etappelengde
97 km
Høydemeter
2 339 meter
Klatringer
San Pellegrino (1 918 moh.)
Passo Valparola (2 198 moh.)
Etter en avslappende start fra Cavalese, vil dere sykle gjennom behagelig
terreng og delvis på sykkelveier uten biltrafikk. Terrenget vil gradvis begynne
å stige når dere kommer til Predazzo, og den virkelige klatringen begynner når
dere når Moena. Denne klatringen kan sammenlignes med én av de tre monumentene i Oslo, fra Gressbanen til Tryvannstårnet, men San Pellegrino-klatringen er dobbelt så lang. Den strekker seg over 11,5 kilometer med en gjennomsnittlig stigningsprosent på 6,8 %. På toppen av klatringen vil
dere bli belønnet med lunsj og en fantastisk utsikt, og derfra går turen
nedover med nesten 1 000 høydemeter på rundt 10 kilometer. Veien er bred og
godt vedlikeholdt, men det er ingen grunn til å prøve å slå fartsrekorder her.
Deretter venter klatringen over Passo Valparola, dette er en lang klatring, men spektakulær, på ca. 20 kilometer. For de som ønsker en enklere vei til Corvara kan de sykle Passo Camplongo – som vi skal sykle motsatt vei påfølgende dag.
Dagens etappe er utfordrende, men landskapet dere sykler gjennom vil gjøre
det hele verdt det. Når vi ankommer Corvara skal vi bo på dette hotellet i to
netter.
Dag 4
Corvara
Etappelengde
51 km
Høydemeter
1 704 meter
Klatringer
Passo Campolongo (1 875 moh.)
Passo Pordoi (2 239 moh.)
Passo Sella (2 218 moh.)
Passo Gardena (2 216 moh.)
Dag 4 og etappe 3 er en favoritt blant deltakerne og anses som høydepunktet på turen, da vi skal krysse hele fire pass. Vi starter dagen rett i utkanten av Sellaronda, som mange omtaler som verdens vakreste sykkeltur.
Passo Pordoi, som ligger på 2 239 meter, er kjent fra Giro d'Italia og byr på fantastisk utsikt. Deretter følger Passo Sella på 2 244 meter, med spektakulær utsikt over Sella-massivet og Sassolungo. Passo Campolongo, det laveste av passene på 1 875 meter, gir en fin pause med sine vakre alpeenger. Til slutt krysser vi Passo Gardena på 2 121 meter, kjent for sin imponerende utsikt over
Dolomittene og Val Gardena. Denne etappen, med sine fire ikoniske fjellpass,
gir dere en utfordrende og vakker sykkeltur gjennom noen av de mest
imponerende landskapene i regionen, og kombinasjonen av historiske pass,
spektakulære utsikter og variert terreng gjør dette til et absolutt høydepunkt på
turen.
For de som ønsker å sykle Sellaronda påfølgende dag til Monte så er det fullt
mulig – hotellet i Monte er spetakulært og vi tror dere vil like å nyte mest mulig
av dagen på det hotellet.
Dag 5
Corvara til Monte
Etappelengde
57 km
Høydemeter
1 470 meter
Klatringer
Würzjoch (2 006 moh.)
Etter en god frokost tar vi turen mot Monte, men først må vi over Würzjoch/
Passo Erbe. På toppen venter en spektakulær utsikt, og her kan man unne seg
en is mens man nyter panoramautsikten før vi triller videre mot Monte. De siste
20 kilometerne er relativt lette, men det er to krevende kneiker vi må bestige
underveis. Ved ankomst på dagens hotell vil det være mulighet for de som ønsker det å benytte seg av spa-fasilitetene, etterfulgt av en velfortjent femretters middag.
På denne dagen vil dere virkelig få oppleve Dolomittenes skjønnhet og utfordre
dere selv på sykkelsetet. Etter en aktiv og minneverdig dag vil dere kunne slappe av og nyte velfortjent avkobling før neste dags eventyr.
Dag 6
Monte til Merano
Etappelengde
96 km
Høydemeter
1 782 meter
Klatringer
Jaufenpass (2 094 moh.)
Dagens etappe starter i et rolig og behagelig tempo, noe som helt sikkert passer de fleste veldig bra etter gårsdagens anstrengelse. Ved Casateia starter klatringen opp til Jaufenpass – vi skal klatre litt over 1 000 høydemeter fordelt på 15 km, med gjennomsnittlig stigningsprosent på 7,5 %. På toppen av dagens pass går det nedover helt til vi kommer frem til Merano, Syd-tirols nest største by.
Dag 7
Merano til Bormio
Etappelengde
99 km
Høydemeter
2 564 meter
Klatringer
Passo Stelvio (2 757 moh.)
Nok et høydepunkt for mange venter på dagens etappe – Passo Stelvio er er den høyeste asfalterte fjellovergangen i Italia med sine 2 757 moh. De første 50 km av dagens etappe går på rolige landeveier og sykkelveier. Klatringen opp til Stelvio er en vakker skue. Hårnålsvinger, utrolig landskap, fine veier og 1 800 vertikale høydemeter fordelt på 25 km – som lagd for syklister. Når man kommer på toppen er det som å komme opp til en liten landsby. Vi anbefaler å trille ned til siste sving til å beundre hva man akkurat har besteget – vakkert. Det eneste som gjenstår nå er nedfarten til Bormio – ca. 21 km, mange hårnålsvinger og fem tunneler.
Dag 8
Bormio
Etappelengde
97
Høydemeter
2 565 meter
Klatringer
Passo del Mortirolo (1 852 moh.
Torri di Fraele (1 941 moh.)
Bormio 2000 (1 913 moh.)
I dag er det flere sykkelmuligheter på menyen – der den mest kjente er Passo del Mortirolo. Her kan man selv velge hvilke pass man ønsker å sykle. Guidene vil spre seg i to grupper og følgebilen vil være tilgjengelig så godt det lar seg gjøre, men vil i hovedsak være mest tilgjengelig til den lengste etappen.
Alternative klatringer er flere, men de to vi utheve er Torri di Fraele (Cancano)
med sine 19 hårnålsvinger og Bormio 2000 med sine 14 hårnålsvinger.
For dem som ønsker å utforske Bormio og la sykkelen hvile eller bare ønsker en
rolig tur på eget initativ er det selvsagt mulig.
Dag 9
Bormio til Lovere
Etappelengde
139 km (alternativt 117 km)
Høydemeter
3 207 meter (alternativt 1 577 meter)
Klatringer
Passo del Gavia (2 621 moh.)
Passo Vivione ( 1 828 moh.)
Dette er turens lengste etappe, men trenger ikke å bli den hardeste. Vi sykler
rolig ut fra Bormio før vi etterhvert begynner klatringen til Passo del Gavia.
Dette er etter Stelvio, den høyeste klatringen vi skal over på årets tur. Dette er
en klatring som har flere partier som biter veldig godt fra seg fra ca. 5 km av
klatringen av totalt 17,3 km. Klatringen har en gjennomsnittlig stigningsprosent
på 7,9 %. Når vi har kommet på toppen av Gavia går det nedover i nesten 35 km – for de som synes det har blitt nok kaltremeter de siste dagene, så har vi laget en alternativ rute til Lovere, dersom man ikke ønsker å sykle opp Passo Vivione.
Dersom du sykler rett til Lovere er det en behagelig tur i vente og du skal ned til
189 moh. Vel fremme på hotellet skal vi kose oss med en bedre middag og se tilbake på alt vi har gjennomført de siste dagene.
Dag 10
Hjemreise
Felles transport til Malpensa flyplass i Milano.